Kumppani
Suomalainen
Asiantuntija

FNE-Finland Oy - Tiedonsiirron pikkujättiläinen

FNE-Finland Oy edustaa suomalaista, valtakunnallista, kuitutekniikkaan perustuvaa runkoverkko-osaamista. Verkkomme on maantieteellisesti kattava ja palvelumme joustavat asiakkaan tarpeiden mukaan. FNE-Finland Oy vastaa kokonaisvaltaisesti runkoverkon suunnittelusta, rakentamisesta, käytöstä, ylläpidosta ja markkinoinnista.

Asiakkainamme on mm. merkittäviä operaattoreita, Internet-palveluntarjoajia, data-centereitä, energiayhtiöitä, kuntia ja kaupunkeja. Asiantuntijamme auttavat kaikissa datayhteyksiin, Internet-kapasiteettiin ja TV-kuvan siirtoon liittyvissä tarpeissa.

FNE:ssä me keskitymme omaan toimintaamme, antaaksemme asiakkaillemme mahdollisuuden keskittyä omaan liiketoimintaansa. FNE:n avulla yritysten ei tarvitse itse lähteä kaivamaan valokuitukaapeleita maahan tai miettiä kytkinverkon teknisiä yksityiskohtia. Me hoidamme nämä tehtävät tiedonsiirron ammattilaisina, jolloin asiakas saa keskittyä omaan ydinbisnekseensä.

FNE lyhyesti

- Perustettu vuonna 2000
- Runkoverkon solmuja noin 200
- Liitännät Ficix1, Ficix2, Ficix3, Trex ja Decix (Frankfurt)
- AS-peerauksia noin 300 kpl
- Liikevaihto 3,5 M€ (2016)
- Henkilöstömäärä 4

Merkittävimmät tapahtumat FNE:n historiassa

2017 100 Gbps suora DWDM-yhteys Helsingistä maailman suurimpaan tietoliikenteen keskittymään Frankfurtiin

2016 Yhtiön välittämän liikenteen määrä ylittää 100 Gbps rajan.

2015 100 Gbps DWDM-verkon rakentaminen ja käyttöönotto.

2014 Omistuspohja supistuu: yrityskauppojen ja niihin liittyvien fuusioiden myötä omistajina 19 puhelinyhtiötä.

2013 FNE testaa ensimmäisenä kaupallisena operaattorina Suomessa 100 Gbps DWDM-yhteyttä todellisessa ympäristössä yli 800 kilometriä pitkällä yhteysvälillä. Yhteydellä siirrettiin virheettömästi mm. MPLS-verkon runkoliikennettä.

2012 Vuoden 2012 lopussa FNE-Finland Oy saavutti merkittävän merkkipaalun olemalla ajoittain suurin yksittäinen IP-liikenteen vaihtaja Ficixissä (Finnish Communication and Internet Exchange - FICIX ry).
Runkolaitteiden määrä verkossa ylittää 100 kpl rajan-

2011 DWDM-verkon toteutus ja myynti alkaa.
Henkilöstö kasvaa yhdellä uudella osaajalla.

2010 Yhtiön päätoimipiste muuttaa Vantaankoskelle

2009 FNE-Finland Oy 10 vuotta. Panostus runkoverkon maantieteelliseen kasvuun. Henkilöstö kasvaa kahdella uudella osaajalla.

2008 Omistuspohjaa laajennetaan; Yhtiön omistajiksi 22 Finnet -ryhmän puhelinyhtiötä.
Veli-Pekka Huttunen FNE-Finland Oy:n toimitusjohtajaksi.
Dataverkon päivitys 10 Gbit/s MPLS -verkoksi.

2007 Yhtiön omistuspohja laajenee viidellä uudella omistajalla.
Tytäryhtiöasema Telekarelia Oy:hyn purkaantuu.

2005 Yhtiö avaa myyntipisteen Vantaalle, Hakkilaan.
Rauno Lepikkö Kuituverkko Kahdeksan Oy:n toimitusjohtajaksi.
Yhtiön nimi muutetaan FNE-Finland Oy:ksi.

2004 Verkon kuiturakentaminen saatu päätökseen.
Verkon aktivointi 1 Gbit/s laitteillla.

2003 Yhtiön varsinainen toiminta alkaa.
Hannu Launonen Kuituverkko Kahdeksan Oy:n toimitusjohtajaksi.

2000 Kuituverkko Kahdeksan Oy perustetaan.